Woord vs. beeld
Wat leest makkelijker? Een wetenschappelijke publicatie of de Donald Duck? Het antwoord is simpel. Wat maakt nu het onderscheid? Wanneer gebruik je wat?
Veel informatie is schriftelijk vastgelegd en wordt bovendien schriftelijk gecommuniceerd naar andere partijen. Afhankelijk van uw doelgroep kiest u een bepaalde tekststijl. Moeilijke onderwerpen aan leken uitleggen doet u door vaktaal weg te laten, korte zinnen toe te passen en een opbouwende structuur in de tekst te gebruiken.
Veel spelregels dus, die iedere schrijver bovendien naar eigen inzicht invult. Het gevolg hiervan is dat de boodschap niet altijd goed aankomt. Het gebruik van goed beeldmateriaal vult de tekst aan of vervangt zelfs de tekst.
Plaats een rij van vier blauwe stenen naast elkaar. Doe dit vier keer.Plaats vervolgens een rij van drie oranje stenen naast elkaar op de blauwe stenen. Doe dit drie keer naast elkaar. Centreer vervolgens dit groepje met oranje stenen op de blauwe stenen. Plaats vervolgens twee groene stenen naast elkaar op de oranje stenen. Plaats vervolgens een rij van 2 groene stenen naast de aanwezige groene stenen. Centreer vervolgens dit groepje stenen ten opzichte van de oranje stenen. Plaats vervolgens bovenop de groene stenen de paarse steen. Zorg dat de paarse steen gecentreerd is ten opzichte van de groene stenen. Het bouwwerk ziet er uiteindelijk uit als een kleine piramide.
Of:
Dezelfde instructie op basis van tekst en visueel: een plaatje zegt meer dan 1000 woorden
Het mag duidelijk zijn dat het plaatje in het voorbeeld meer zegt dan de tekst. Een enkel plaatje zal echter niet het hele verhaal kunnen vertellen. Daarentegen kan bij het gebruik van teveel plaatjes de indruk wekken dat de lezer infantiel wordt behandeld. De schrijver moet daarom goed bewust zijn van wat de lezer al weet en waar hij/zij ondersteuning nodig heeft in de tekst.
Een alternatief
Als een boodschap flink de aandacht moet trekken, is het ook mogelijk om animaties te gebruiken. Met een animatie kan in een tijdsbestek van ca. een minuut een moeilijk principe worden uitgelegd. Ga maar eens na, waarom zijn reclames vaak korte filmpjes of animaties in plaats van een artikel?
Animaties worden (nog) niet veel gebruikt, terwijl het een organisatie wel meer uniek maakt. Daarnaast nemen huidige generaties steeds meer informatie op middels beeldverhalen. U blijft waarschijnlijk ook makkelijker stilstaan bij een beeld. Blader maar eens in een boek met veel tekst. Uw blik blijft vaak hangen bij een beeld.
Wat ziet u eerst bij het kijken van dit plaatje?
Dit effect wordt nog versterkt door bewegend beeld. Lees maar eens een boek als de televisie aan staat. Daarom hebben beeldverhalen in de vorm van animaties vaak het meeste effect. Bovendien wordt het laten maken van animaties steeds meer betaalbaar en professioneler. Ter afsluiting willen we in ieder geval meegeven: stem de verhouding van het gebruik van beeldmateriaal, animaties en tekst goed af op de doelgroep. Met de juiste mix van deze drie middelen bereikt u een optimaal resultaat.