Presentaties: 5 veelvoorkomende fouten

U heeft vast al veel presentaties gezien die voor verbetering vatbaar zijn. Er zijn presentaties die zich onderscheiden van de rest. De presentatie blijft op een of andere manier beter hangen. U heeft bijvoorbeeld onthouden wat de boodschap was, afgezien u het eens bent met die boodschap. Wat maakt nu het verschil? Hieronder vindt u 5 veelvoorkomende fouten die vermeden moeten worden in presentaties:

Te vage presentaties

Als presentator steekt u veel tijd in het maken van een presentatie. Daarbij bent u waarschijnlijk een expert op het onderwerp. Uw publiek is dit waarschijnlijk niet, anders komen ze niet naar uw presentatie luisteren, toch? Het komt daarom voor dat u te snel gaat om te volgen, of dat u belangrijke uitleg overslaat omdat dit voor u zelf al duidelijk is. Verder maakt het gebruik van zogenaamde buzzwords het verhaal zelden duidelijker. Het vreemde is dat het gebruik van buzzwords steeds meer toeneemt. Probeer daarom echt vanuit uw publiek te denken. Laat de presentatie zonder toelichting aan iemand van de doelgroep lezen en vraag hun mening. Spreekt het verhaal voor zich?

Te veel sheets in presentaties

U probeert als presentator een zo volledig mogelijk verhaal te vertellen. U heeft daarom ruimte nodig in uw presentatie. Dit uit zich vaak in het overmatig gebruik van sheets. Vaak bent u een presentator in een reeks van presentaties. Maximaliseer het gebruik van sheets tot 10. Beperk uzelf ook qua tijd. Uw publiek kan de aandacht ca. 10-15 minuten vasthouden. Stelt u zichzelf voor dat u de boodschap in 5 minuten zou moeten verkopen aan uw doelgroep. Hoe zou u dit aanpakken?

Te veel tekst in presentaties

Met het voorgaande punt hangt ook het gebruik van tekst vast. Het gebruik van tekst is verleidelijk. In een zin kan u uw informatie kwijt en vraagt weinig tijd om te maken. Mensen zijn van nature echter beelddenkers. Dit was vroeger nodig om te overleven. Tegenwoordig maken we voor complexe projecten nog steeds veelvuldig gebruik van afbeeldingen. Kijk maar naar een lego handleiding of de verkoopfolder van een makelaar. Probeer daarom veelvuldig goede afbeeldingen te gebruiken in uw presentatie.

Geen conclusies in presentaties

Het komt voor dat een presentator zo diep in zijn verhaal zit dat hij/zij voorbijgaat aan de conclusie. “Dit is toch duidelijk?” wordt vaak verondersteld. Ook de link met de probleemstelling/doelstelling aan het begin ontbreekt nogal eens. Uw publiek weet dan aan uw presentatie geen touw keer vast te knopen. Herhaal de probleemstelling/doelstelling aan het eind en geef daar antwoord op in een samenvattende conclusie.

Geen interactie tijdens of na presentaties

Het overbrengen van een boodschap is moeilijk. Alleen luisteren naar een verhaal is niet meer van deze tijd. De kans dat uw boodschap niet of verkeerd aankomt wordt hiermee vergroot. Door interactie met uw publiek wordt dit vermeden. Dit kan door tussendoor vragen te beantwoorden of stellingen te poneren om een reactie uit te lokken.

Voor meer tips: https://www.beeldkompaan.nl/category/bedrijfspresentaties/

Boekenlegger op de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *