Hoe maak je een bedrijfspresentatie aantrekkelijk?

Holle woorden

U kent het wel: bedrijfspresentaties vol met vakjargon of juist holle woorden die bijna een half uur duren waarna het voor u niet meer helder is wat de boodschap is. Wat maakt een bedrijfspresentatie nu zo aantrekkelijk? Waardoor wordt de boodschap die u wilt uitstralen begrepen en onthouden? Naast technieken zoals storytelling, schrijven naar de doelgroep is vooral het gebruik van illustraties van belang. Dit komt omdat mensen van oudsher plaatjesdenkers zijn. Dit was nodig om te overleven. Een plaatje van een beer maakte immers meer indruk dan een bord met daarop “Pas op, beer!”

Gebruik afbeeldingen om boodschappen te verduidelijken in uw bedrijfspresentatie

Plaatjes

Het besef om illustraties te gebruiken in presentaties is er ook wel steeds meer. Dit brengt echter wel veel nieuwe vragen met zich mee. Snapt de doelgroep wel wat er met de afbeelding wordt bedoeld? Hoe ver staat de afbeelding af van de werkelijkheid? Is het niet te abstract? Moet het publiek niet een te grote brug slaan naar de boodschap?

Gebruik daarom eenvoudige afbeeldingen die aansluiten bij het publiek. Ontleed desnoods complexe boodschappen in kleinere delen die samen een verhaal vormen. Daarnaast vraag bij elke afbeelding u af: begrijpt mijn publiek de afbeelding zonder veel uitleg?

 

Visualiseer deelstappen in uw bedrijfspresentatie

 

Software

Presentatiesoftware zoals Powerpoint heeft al veel built in beeldmateriaal. Alleen wordt dit vaak al gebruikt door meerdere mensen. Hierdoor is het verhaal minder uniek en lijkt een presentatie vaak 1 van velen. Verder wordt er veelvuldig gebruik gemaakt van afbeeldingen die snel op het internet terug te vinden zijn. Afgezien van het gebruiksrecht van de afbeeldingen is het ook nog eens weinig origineel. Maak daarom gebruik van originele afbeeldingen die van uzelf of in het bezit van uw bedrijf zijn.

 

Huisstijl

Nog een belangrijke manier om een bedrijfspresentatie interessant te maken is het toepassen van een eigen huisstijl in uw presentatie. Het verwerken van uw huisstijl en/of huisstijlkleuren in uw presentatie bindt de boodschap aan uw organisatie. Daarnaast vormt een eenduidig gebruik van kleuren/stijl in een presentatie dat de presentatie ‘loopt’.

 

Kost het maken van afbeeldingen veel tijd? Ja, het maken van goede afbeelding kost tijd, maar kost het overbrengen van een onduidelijke boodschap niet veel meer tijd?

 

Meer informatie? Klik dan op 20 tips – bedrijfspresentaties maak je zo .

 

Boekenlegger op de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *