Maak HR communicatie toegankelijk

Jarenlang was mijn corebusiness het verkopen van HRM-beleid. Maar vervulde ik die sales rol eigenlijk wel? Ik heb ook meegewerkt aan introductiebijeenkomsten waar iedereen in slaap viel. Procedures geschreven waar medewerkers en leidinggevenden geen snars van begrepen. Pas toen ik een jaar als leidinggevende ging werken, merkte ik dat ik aan onze eigen producten eigenlijk weinig had. Er was een data-overload; ik had behoefte aan duidelijke, maar vooral snelle en korte informatie. Met de vormgevingsbril op bekeek ik het HRM beleid opnieuw en zag tal van mogelijkheden om HRM-beleid meer toegankelijk te maken.

Voorbeelden HRM visualisaties

Hieronder een greep uit de ideeën:

  • Wervingsvideo’s
  • Brandingsvideo’s
  • Uitlegfilmpje hoe te solliciteren
  • Visuele module voor introductieprogramma
  • Uitlegvideo’s hoe declaraties/mutaties in te dienen
  • Filmpjes voor e-learning/e-HRM
  • Filmpjes voor intranet/interne communities
  • Een infographic voor het functionerings- en POP gesprek
  • Instructiefilmpjes hoe arbo-middelen te gebruiken/hoe arbo procedures te volgen
  • Uitleg met infographics over resultaten van tevredenheidsonderzoeken
  • Datavisualisatie van het sociaal jaarverslag
  • Andere beleidsthema’s/projecten onder de aandacht brengen middels animaties of infographics

Tips uit de praktijk

Maar met een idee alleen ben je er nog niet. Het succes van HR-communicatie vraagt een goede samenwerking en duidelijke afspraken. Hieronder een aantal tips:

  • Maak iemand binnen HRM verantwoordelijk voor HR communicatie. En maak ook iemand binnen de afdeling marketing/communicatie daarvoor verantwoordelijk;
  • Maak samen met de afdeling marketing/communicatie een jaarplan met betrekking tot HR communicatie;
  • Reserveer jaarlijks voldoende communicatiebudget en spreek af of je dit reserveert bij de afdeling HRM of bij de afdeling marketing/communicatie;
  • Maak niet alleen afspraken over externe kosten van een HRM project, maar ook over de interne marketing/communicatie uren;
  • Plan iedere maand een overleg met afdeling marketing/communicatie zodat je feeling en pro-actief advies krijgt.

Persoonlijk advies

Mocht je na het lezen van dit artikel behoefte hebben aan een persoonlijk advies over visualisatie van HRM-beleid, of -projecten, dan praat ik graag met je verder.

Jantine Schouw
Contact@beeldkompaan.nl
06-44555229

Boekenlegger op de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *