Hoe kleuren je helpen bij content marketing


Het zal je niet verbazen dat het bij contentmarketing niet alleen om tekst gaat. Bij het ondersteunend beeldmateriaal zijn kleuren belangrijk. Het kiezen van een goede kleur is een vakgebied op zich. Je zult het zelf vast ook een keer meegemaakt hebben bij het kiezen van de juiste verf op muren of het kiezen van de juiste kledingkleur. Uit onderzoek blijkt dat mensen binnen 90 seconden na het bekijken van een product, een onbewust oordeel hebben gevormd over het product. Dit oordeel is tussen de 60% en de 90% gebaseerd op kleur. Waar hou je bij het plaatsen van je content rekening mee?

Huisstijl

Kleur verhoogt de herkenning van de organisatie. Wees daarom heel consistent in het gebruik van de huisstijlkleuren.

Aandacht

Kleur valt op. Je kunt kleur gebruiken om  de aandacht op sommige onderdelen te leggen. Met kleuren kan je de klant ook sturen naar call-to-actions, zoals een opvallend gekleurde knop.

Kleurcombinaties

Je kunt monochrome kleuren gebruiken als je de aandacht meer bij het onderwerp wilt leggen zonder afgeleid te worden door kleuren. Ook creëer je vaak een dramatisch/atmosferisch effect met monochrome kleuren.

Een analoge kleurcombinatie bestaat uit kleuren die naast elkaar liggen op het kleurenwiel. Een analoge kleurcombinatie is rustig voor de ogen en geeft een comfortabele sfeer.

Bij een triadische kleurcombinatie kies je drie kleuren die gelijkwaardig verspreid zijn over het kleurenwiel; dit geeft een levendig beeld en geeft meer creatieve vrijheid. Je ziet deze kleuren vaak in cartoons terug waarbij ze een surrealistisch effect geven.

Complementaire kleuren liggen tegenover elkaar op het kleurenwiel en zijn het meest contrasterend naar elkaar. Je kunt hiermee een krachtig beeld neerzetten. Maar kies altijd 1 kleur (de zwakkere kleur) van de complementaire kleuren die het meest voorkomt in het totaalbeeld.

Gevoelswaarde van een kleur

De color emotion guide van The Logo Company laat dit in bovenstaande infographic mooi zien dat kleuren emoties oproepen. Kleur kan dus verbondenheid met je merk geven.

Conclusie

Kleuren hebben veel invloed op de acties van je lezer. Bekijk goed wie je doelgroep is en wat je boodschap is. Bij een jeugdige doelgroep, of een feestelijke boodschap, kan je wat meer gedurfde kleuren en combinaties kiezen. Kies bij een meer serieuze boodschap bijvoorbeeld monochromatische of analoge kleurcombinaties.

Boekenlegger op de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *