Wat zijn moving posters?
Een organisatie kiest tegenwoordig vaak voor digitale communicatie uitingen. Digitale communicatie is snel, makkelijk te delen en meer van deze tijd. Dit kan een animatie zijn, maar ook een illustratie of een infographic. Door deze middelen communiceert een organisatie haar boodschap op een eenvoudige en snelle manier. Echter groeien de mogelijkheden om informatie digitaal vorm te geven. Een voorbeeld hiervan vormt de zogenaamde ‘moving poster’.
Een ‘moving poster’, ‘animated poster’ of ‘motion poster’ geeft informatie weer in een korte, vaak repeterende animatie. Vaak past men een verticaal HD formaat toe, wat overeenkomt met 1080 x 1920 pixels. Hierbij geeft een digitale ‘poster’ de boodschap weer.
Deze digitale posters verschijnen steeds vaker op openbare plaatsen zoals vliegvelden en stations. Openbare plaatsen zijn vaak druk met veel activiteit. Met behulp van digitale posters is het mogelijk om de juiste attentiewaarde verkrijgen. De posters worden uitgezonden op digitale schermen.
Gebruik van moving posters
Moving posters vind je vooral terug in kunst en in korte reclames. Door gebruik te maken van bewegend beeld, valt het kunstwerk of de boodschap beter op. Vooral op drukke locaties waarbij voorbijgangers weinig tijd hebben om boodschappen te lezen, is deze vorm van reclame ideaal. De boodschap valt op door het bewegende beeld, en de voorbijganger neemt de informatie in een zeer korte tijd op.
Educatieve informatie
Naast reclame kunnen digitale schermen ook meer educatieve informatie of bedrijfsinformatie weergegeven. Educatieve informatie kan daarbij geïntegreerd worden in digitale leermiddelen zoals E-learning.
Bedrijfsinformatie
In een bedrijf zijn er ontzettend veel informatiestromen. Een klein voorbeeld: Voor een buitenstaander is het vaak lastig te zien hoe een bedrijf in elkaar steekt. Bij binnenkomst weet je vaak niet direct waar je moet zijn. Hoe ziet het bedrijf er uit? Waar zit welke afdeling?
Een moving poster bij de receptie kan hier een oplossing voor bieden. In onderstaand animatie wordt de layout van een gebouw op deze manier weergegeven.
Om over na te denken
Een moving poster is niet hetzelfde als een print. Het doel van een moving poster is vaak om een hogere attentiewaarde te verkrijgen of om in een zeer korte periode informatie goed over te brengen. Plaatjes worden vaak goed onthouden, maar bewegend beeld vaak nog beter!
Als u een moving poster overweegt neem dan de volgende dingen ter overweging:
- Houdt rekening met het formaat van het scherm waarop de moving poster te zien is. Vaak plaatst men informatieschermen verticaal geplaatst waarbij een veelgebruikte resolutie 1080 x 1920 pixels is.
- Maak de animatie op de moving poster repeterend. Met andere woorden begin en einde van de animatie moet hetzelfde beeld laten zien. Hierdoor worden ‘sprongen’ in de animatie voorkomen als deze weer opnieuw begint.
- Een lengte van een animatie van maximaal 10 a 20 seconden is aan te bevelen. Meer tijd heeft de voorbijganger vaak niet. Na deze periode start de animatie weer overnieuw.
- Let op dat je niet te veel informatie overbrengt in een moving poster.
- Maak het ludiek. Daarnaast onthouden mensen humor vaak goed beter.